یک داروی ضد ویروسی مخصوص گربه ها در آزمایشات بالینی انسانی سریع برایSARS-CoV-2 ، بررسی می شود

31 اوت 2020 - همه گیری بیماری کروناویروس(COVID-19) بیشتر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است و با گذشت هشت ماه از ظهور ویروس، هنوز هیچ دارو یا واکسنی علیه آن تأیید نشده است. بسیاری از پزشکان در حال آزمایش داروهای ضد ویروسی موثر برای سایر عفونت ها، به این امید اثربخشی آنها برای مقابله با ویروس عاملCOVID-19 ، هستند.

اکنون، تیمی از محققان دانشگاه آلبرتا در کانادا، مهارکننده های ویروسی را شناسایی کرده اند که ادعا می کنند کاندیداهای بالقوه ای برای درمانCOVID-19 هستند. محققان قرار است آزمایشات بالینی را با استفاده از دارویی که به عنوان درمان برای نوعی کرونا ویروس در گربه ها استفاده می شود، آغاز کنند.

این دارو با نامGC376  و آنالوگ آن GC373، که یک مهار کننده ی پروتئاز مبتنی بر دی پپتید است، در توانایی تکثیر و عفونت ویروس تداخل ایجاد می کند. پروتئازها برای بسیاری از عملکردهای بدن حیاتی هستند و اهداف مشترک بسیاری از داروها، از جمله داروهای ضد فشار خون، ویروس نقص ایمنی انسانی(HIV) و سرطان و سایر موارد، هستند.

دکتر Joanne Lemieux، استاد بیوشیمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا، در بیانیه ای گفت: فقط در طی دو ماه  نتایج ما نشان داد که این دارو در مهار تکثیر ویروس SARS-CoV-2در سلولها در محیط کشتموثر است.

وی افزود: این دارو به احتمال زیاد در انسان نیز موثر است، بنابراین ما امیدواریم که این یک درمان ضد ویروسی موثر برای بیمارانCOVID-19 باشد.

این دارو اولین بار پس از شیوع سندرم حاد تنفسی (SARS)توسط دکتر John Vederasشیمی دان و دکتر Michael James ، بیوشیمیست در دانشگاه آلبرتا مورد مطالعه قرار گرفت. محققان دامپزشکی این مهار کننده ی پروتئاز را توسعه داده و دریافتند که این بیماری را که احتمالاً در گربه ها کشنده است، درمان می کند.

نیاز فوری به یک دارو

همه گیری کرونا ویروس به طور پیوسته در حال رشد است، هم اکنون 188 کشور و سرزمین را تحت تأثیر قرار داده است. در زمان نوشتن این مقاله، تعداد موارد ابتلا به 25.12 میلیون نفر و تعداد مرگ و میرها به بیش از 845000 نفر رسیده بود. ایالات متحده با بیشترین تعداد عفونت در صدر کشورها باقی مانده است و تقریباً تعداد موارد ابتلا در این کشور به 6 میلیون مورد رسیده است، و به دنبال آن برزیل با بیش از 3.86 میلیون مورد تأیید شده، قرار دارد.

با شیوع این همه گیری، دانشمندان از سراسر جهان در حال یافتن واکسن و داروی موثری علیه این ویروس هستند. بسیاری از آنها به تغییر کاربری داروهای موجود روی آورده اند، در این روش از داروهای ضد ویروسی که علیه سایر عفونت ها استفاده می شوند، به امید اثربخشی آنها در برابر کروناویروس جدید استفاده می شود.

در این مدت، به طور مداوم تلفات ناشی از ویروس کرونا افزایش یافته است، در حالی که برخی از جمعیت ها در معرض خطر مرگ بیشتری هستند. این افراد شامل افراد سالخورده، افراد دارای بیماریهای زمینه ای و افراد دارای نقص سیستم ایمنی هستند. برخی از شرایط پزشکی که ممکن است عوارضCOVID-19  را تشدید کند شامل بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی، بیماری های کلیوی و بیماری های ریوی هستند.

موثر در برابر  SARS-CoV-2

مطالعه ی اخیر که در مجله Nature Communications منتشر شده است، نتیجه ی آزمایش این گروه از مهارکننده های پروتئاز مورد استفاده در گربه ها، بر روی سلول های آلوده بهSARS-CoV-2 ، در محیط کشت را برجسته نمود.

محققان خاطرنشان كردند كه دکتر Vederas این تركیبات را سنتز كرد و دکتر Tyrrel آنها را در برابر ویروسSARS-CoV-2 ، در لوله های آزمایش و رده های سلولی انسان آزمایش كرده اند.

محققان دریافتند که GC373 و GC376 مهارکننده های تکثیر SARS-CoV-2 در کشت سلولی هستند. آنها اظهار داشتند: همین نتایج آنها را به کاندیداهای قدرتمندی برای معالجه عفونت ویروس کرونا تبدیل می کند زیرا در حیوانات نیز نتایج موفقیت آمیزی را ارائه دادند.

ساختار بلوری داروی شناسایی شده در هنگام اتصال به این پروتئین ارائه شده است. این تیم همچنین شکل سه بعدی اتصال این دارو به دهانه ی فعال پروتئاز را ارائه نمود که نشان می دهد چگونه از تکثیر ویروس جلوگیری می کند. با اطلاعات و داده های جدید، تیم معتقد است که این مطالعه امکان تولید داروهای موثرتر را فراهم می کند.

محققان قصد دارند تغییراتی را در این مهار کننده ها آزمایش کنند تا نمونه ای از آنها را تولید کنند که فیت مناسبتری با ویروس داشته باشند. با این حال، آنها تأكید كردند كه نتایج این مطالعه نشان می دهد كه این دارو در برابر SARS-CoV-2 مؤثر است.

دکتر Lemieux توضیح داد: به طور معمول برای ورود دارو به آزمایشات بالینی، این دارو باید در آزمایشگاه تأیید شود و سپس در مدل های حیوانی مورد آزمایش قرار گیرد. اما از آنجایی که این دارو قبلاً برای درمان گربه های دارای ویروس کرونا مورد استفاده قرار گرفته است، و با سمیت کم، اثربخشی ان ها تایید شده است، در حال حاضر این مراحل را پشت سر گذاشته است بنابراین به ما این اجازه را می دهد که به جلو حرکت کنیم.

وی افزود: به دلیل داده های محکمی که ما و دیگران جمع آوری کرده ایم، آزمایشات بالینی این دارو را به عنوان یک داروی ضد ویروس برای COVID-19 دنبال می کنیم.

محققان باAnivive Life Science ، یک شرکت دامپزشکی که داروهایی را برای گربه ها تولید می کند برای تولید داروی مورد نیاز برای آزمایشات بالینی انسان، همکاری خود را آغاز کرده اند. آنها قصد دارند این دارو را در آلبرتا آزمایش كنند و آن را با سایر داروهای ضدCOVID-19 ، از جملهremdesivir ، كه برای استفاده ی مشروط در برخی از كشورها مانند ایالات متحده و كانادا تأیید شده است، تجویز کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200831/Cat-drug-that-inhibits-SARS-CoV-2-fast-tracked-for-human-clinical-trials.aspx